Meseria la mare căutare în România. E nevoie de 70.000 de angajați. Salariile trec de 1.800 de euro
Europa se confruntă cu o criză uriașă de șoferi, iar România nu face excepție.
Firmele de la noi caută să angajeze aproape 70.000 de conducători auto, dar pentru că nu îi găsesc, unele stau cu camioanele parcate.
Iar pentru că știu că sunt extrem de căutați, pretențiile șoferilor au crescut la angajare. Nu mai vor doar bani, ci și condiții de lux în cabine. Unul, de pildă, a cerut mai multe boxe audio performante.
Pe marginea drumului care merge spre Vama Borș, în Bihor, stau înșirate mai multe remorci. Vehiculele care ar trebui să le tracteze nu au șoferi.
De câți șoferi de camion are nevoie România
În România, spun cei din domeniul transporturilor, ar fi nevoie de 70.000 de șoferi. Cu 500 de camioane, unei firme din Timișoara îi lipsesc 50.
Doru Husarciuc, director companie de transport: „Este clar că simțim din plin această lipsă de șoferi, mai ales că de la noi migrează spre Europa șoferii.”
Dorin Pop, vicepreședinte Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002: „La ora actuală în Arad sunt 700-800 de camioane fără șoferi.”
Alexandru Borza, director firmă de transport: „În România și în Europa s-au dezvoltat tot mai mult flotele de camioane. Asta a însemnat tot mai mulți șoferi pe ele și nu vine nimeni din spate. Tineretul nu mai e atras de meseria asta.”
Potrivit unei mari companii de audit, în 2019 un șofer de camion câștiga în medie, în România, 1.820 de euro. În vestul Europei, salariile se apropiau de 3.000 euro.
Media veniturilor lunare ale șoferilor de camion în 2019
Belgia – 3.630 euroAustria – 3.190 euroGermania – 2.970 euro
Media europeană – 2.058 euro
România – 1.820 euro
Sursa: KPMG
De atunci s-au aplicat mai multe majorări, dar diferențele s-au păstrat.
Șofer angajat la o firmă din Germania: „În Germania, când faci servicii intercomunitare, salariul ajunge la 3.000 de euro plus alte beneficii pe care aici nu le avem și atunci am considerat să plec din România.”
Deși oferă salarii mai mari, toate țările din Europa se confruntă cu o lipsă a șoferilor pentru camioane. Ar fi nevoie, potrivit estimărilor, de peste 400.000